Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.
DZIECKO ma:
6-7 miesiące
-nie gaworzy
-nie odwraca się w kierunku głosu
12 miesięcy
-nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)
-nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!
-nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.
2 lata
– nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”
-nie używa zdań prostych
-nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”
3 lata
– podczas mówienia wysuwa język między zęby
– zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.)
-nie mówi lub mówi bardzo mało.
4 lata
– nawykowo mówi przez nos
– zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.
– zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź
– zamiast k, g mówi t, d
5 lat
– nie mówi zdaniami rozwiniętymi
– nie mówi sz, ż, cz, dż
– trudno je zrozumieć
– nie zadaje pytań
6 lat
– nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)
– nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki
– popełnia dużo błędów gramatycznych
Uwagi praktyczne:
- Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
- Karm piersią.
- Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
- Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
- Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze…
- Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
- Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
- Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
- Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
- Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
- Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
- Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.
Stan mowy ma ogromny wpływ na naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi zależą w znacznej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej, co nazywa się powodzeniem szkolnym.